Ports Of Call Forum Index Impressum / Contact // data privacy / Datenschutz
 

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Rechenspielereien und Fragen / Calculations and Questions

 
Post new topic   Reply to topic    Ports Of Call Forum Index -> XXL General Discussion
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Christian Todt
PoC Veteran
Platinum Licensee
PoC Veteran<br>Platinum Licensee


Joined: 21 Mar 2003
Posts: 1056
Location: Hamburg, Germany

PostPosted: Sun Feb 15, 2009 4:56 pm    Post subject: Rechenspielereien und Fragen / Calculations and Questions Reply with quote

Ich habe, nachdem ich etliche Häfen zu PoC XXL hinzugefügt habe,
mir mal einen Spaß daraus gemacht, mit Excel folgendes anzustellen:

1) Ich habe eine Datei mit Zwei Tabellen angelegt,
von denen eine, der Beurteilung rentabler Frachtraten,
bzw. Reisegeschwindigkeiten dient, die zweite der Statistik.
Diese Tabellen basieren im Moment auf dem Addonschiff
"Cap San Diego", da ich mit diesem im Moment spiele.

2) Ich habe spaßeshalber eine Datei mit den Schiffs GUVs
und einer Gesamt GUV angelegt.

Dabei ist mir folgendes aufgefallen:

Zu 1)
- Obgleich in der XML Datei 20,7 kn Maximalgeschwindigkeit
angegeben sind, fährt das Schiff bei gleichem Verbrauch nur 20 kn!!

- Woraus setzen sich die Festkosten zusammen, die pro Tag entstehen,
ohne dass man ein Schiff besitzt? Ich spekuliere: Büro, Personal, Steuern.

- Es ist leider auch nicht möglich, die gleichen Ergebnisse wie PoC zu bekommen, bezüglich des Tageverbrauchs,
was aber zu vernachlässigen ist, da bei der Berechnung der Kosten 30 t mehr oder weniger nicht ins Gewicht fallen.


Zu 2)
Dort habe ich erhebliche Abweichungen zwischen meiner Berechnung, und derjenigen von PoC.

- Zum ersten eine Differenz in den reinen Betriebskosten:
2 Jahre haben bekanntlich 730 Tage. Wenn ich dies mal 1400
(Betriebskosten der Cap San Diego) rechne, bekomme ich
Gesamtkosten von 1.022.000,00 $. PoC dagegen kommt nur auf
611.000,00 $.
Es stellt sich mir die Frage, ob PoC in bestimmten Situationen die
täglichen Betriebskosten aussetzt....
Aufgelegt habe ich meine Schiffe nicht!

- Desweiteren ergibt sich eine Differenz beim Wert der Schiffe:
Addiere ich die Werte meiner Schiffe beim Schiffsmakler,
erhalte ich eine Summe von 5.191.448,57 $.
Schaue ich im Büro nach, wird mir ein Wert von 5.840.000 $
angezeigt. bezahlt habe ich 5.158.999,00 $.
Ich dachte bisher immer, die GUV bezieht ihre Informationen über den Schiffswert von KARA.

Dies sind nur Beobachtungen die ich gemacht habe und keine Kritik.
PoC rechnet ja konsequent immer zu meinem Vorteil Wink
Ich versuche dem ganzen nur logisch auf die Spur zu kommen.

Die entsprechenden Exceltabellen stelle ich gerne zur Verfügung,
wenn dies weiterhelfen sollte.


Some translation:
----------------------------
After adding several addon ports to poc xxl,
i did some tablework with excel:

1st)I created a file with two tables in it:
One to find the minimum freightrate rentable and a second one
to do some statistics and making it possibile to compare different ships.
These tables are based on the addon ship "Cap San Diego", which i'm playing with at the moment.

2nd) I did a P&L table myself:
One for the shipping company and then one for each ship.

Doing this i noticed some things:

To 1st)
- Although there were 20.7 kn max defined in the xml file,
the ship only runs with 20 kn, consuming the same amount of fuel!!

- What do the base costs consist of? I guess personnel costs,
office rent and taxes...

- Unfortunately, the formula which i got from the forum is only an
approximation of the formula poc uses, so the consumption so
the consumption is similar, but still different.
(That's not that important, as 30 t of fuel don't have a big effect)

to 2nd)
I noticed some differences between my calculation and the one poc does:

- First i found a difference in the operational costs of the ships:
2 years have 730 days. multpicating this with 1400 $
(the daily costs of the Cap San Diego) i get a sum of 1.022.000,00 $
while PoC only gets 611.000,00 $.
So i wondered, if PoC only with the ships daily costs, while they're
offshore.

- Furthermore there's a difference concering the worth of the ships:
If I add the worth of my ships, picked up at KARAs,
i get an amount of 5.191.448,57 $.
I looked in the P&L statistics then,
and there was shown an amount of 5.840.000 $.
The original costs of the ships were 5.158.999,00 $.
So far i always thought, that the statistic would show the worth of all
posessed ships, based on KARA...

This is not criticism, its only a question to understand these things
logically.

I can send the tables, if it helps to understand this thread.


Best greetings,

Christian Todt

PS. Sorry, if the english isn't always correct.
I do my best and hope that everybody can understand it Wink
_________________
Navigare neccesse est


Last edited by Christian Todt on Mon Feb 16, 2009 9:29 pm; edited 3 times in total
Back to top
View user's profile Send private message
rdklein
PoC Veteran
Admin
PoC Veteran<br>Admin


Joined: 06 Aug 2002
Posts: 5273
Location: Germany

PostPosted: Sun Feb 15, 2009 6:07 pm    Post subject: Reply with quote

dazu brache ich auch einen spielstand, die betriebskosten etc. haengen aber auch vom konjunkturzyklus und dem land ab in dem man sich befindet.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Christian Todt
PoC Veteran
Platinum Licensee
PoC Veteran<br>Platinum Licensee


Joined: 21 Mar 2003
Posts: 1056
Location: Hamburg, Germany

PostPosted: Sun Feb 15, 2009 8:43 pm    Post subject: Reply with quote

@rdklein: I sent you the tables via E-Mail and hope it's all understandable so far. I don't want to rule out, that i did a mistake myself Embarassed

-------

I played another year in Poc this day and noticed, there were
again a difference of about 200.000 $ in the yearly operation costs
of each ship.

Considering rdkleins answer, i had a look in the line <einkommensteuer>.
the value found was 59, so i interprated it as percent number and
multiplicated the 1400$ with 0.59 and 365 and got 301490 $.
The difference may differ because of the economic cycle (Konjunkturzyklus).

The second possibility is the line <prozwirksam>. it's in Puerto Barrios 60.
If i multiplicate it with 1400 and 365 i get the value shown by poc quite good.

That would explain my question concerning these costs in a satisfying way.

-------- edit

Ive found out, that indeed the line <prozwirksam> influences the
daily costs of the ship. If the value for your hometown is '60'
you save 40% of the normal daily costs of your ships.
So this question is solved.

CT
_________________
Navigare neccesse est
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Ports Of Call Forum Index -> XXL General Discussion All times are GMT
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group